Michał Gonera: W Piwik PRO szybko poczujesz, że masz wpływ, a to co robisz, ma znaczenie

Opublikowano

W marcu minęło Ci 6 lat z Piwik PRO. Pamiętasz jeszcze, czego szukałeś, gdy wysłałeś do nas aplikację?

Szukałem dalszej ścieżki rozwoju w IT, ale nie chciałem już pracować jako tester. Lubię rozwiązywać problemy klientów, więc zaaplikowałem na stanowisko, które zapewniało rozwój w tym kierunku. Na początku spodziewałem się, że będzie to przeciętna praca na supporcie.

A co znalazłeś?

Ambitny produkt oparty na technologii, z którą nie miałem dotychczas styczności. Środowisko, w którym nie tylko wykorzystałem moje dotychczasowe umiejętności, ale w którym czekały na mnie interesujące wyzwania.

Obecnie jesteś leadem technicznym Solution Architectów. Brzmi poważnie, ale i enigmatycznie, więc spróbujmy to odczarować. Czym się zajmujecie?

Jesteśmy zespołem wdrożeniowym. Współpracujemy ściśle ze sprzedażą, pomagamy sprecyzować techniczne i analityczne wymagania klientów. Na ich podstawie implementujemy nasz produkt, dbając o jego integrację z oprogramowaniem wykorzystywanym przez klienta.

Każde wdrożenie traktujemy jak projekt, koordynowany przez wybranego Solution Architecta. Towarzyszymy także klientowi w pierwszych miesiącach korzystania z Piwik PRO Analytics Suite – okresie tzw. onboardingu. Z doświadczenia wiemy, że odpowiednie wsparcie na samym początku współpracy przekłada się na wyższą adopcję produktu oraz satysfakcję użytkowników.

W naszym zespole nie ma miejsca na nudę. Nie ma dwóch takich samych projektów, bo każdy klient ma mnóstwo indywidualnych wymagań i wyzwań. Część z nich jesteśmy w stanie zaadresować przy pomocy już wypracowanych i ustandaryzowanych rozwiązań, ale część problemów wymaga namysłu i pracy twórczej. Takie przypadki są oczywiście najciekawsze.

A jaka część Waszej pracy daje Ci największą satysfakcję?

Osobiście bardzo lubię tworzyć mechanizmy używające API naszej Customer Data Platform. Możliwość wykorzystywania charakterystyk zebranych podczas wcześniejszych sesji danego użytkownika pozwala budować bardzo zaawansowane rozwiązania w obszarach towarzyszących analityce, takich jak personalizacja czy remarketing.

Mówimy, że w Piwik PRO każdy członek zespołu ma kontekst, wpływ i znaczenie. Co to znaczy dla Ciebie?

Myślę, że wszystko zaczyna się od kontekstu. Jeżeli widzisz cel projektu, wiesz, dokąd zmierzamy jako organizacja i nie boisz się przejawiać inicjatywy, to szybko poczujesz, że masz wpływ, a to co robisz, ma znaczenie.

Szczególnym obszarem moich zainteresowań w Piwik PRO jest poszukiwanie nowych zastosowań dla mechanizmów naszej platformy. Kiedy byliśmy jeszcze mniejszą firmą, byłem jedynym Solution Architektem na pokładzie. Otrzymałem bardzo dużą wolność i odpowiedzialność w obszarze wdrożeń.

Teraz Solution Architekci to cały team i wykonujemy zadania w dużo bardziej zorganizowany sposób. Dalej jednak każdy z nas ma kontrolę nad kierunkiem, w którym zmierzają przydzielone projekty. Tworzy to przestrzeń do nauki nowych technologii i budowania nowych rozwiązań.

Wymagania naszych klientów często wykraczają poza standardowe możliwości naszego produktu. Realizacja ich oczekiwań niejednokrotnie wymaga nieszablonowego podejścia do implementacji. Dzięki temu nie ma u nas nudy i zawsze jest jakiś ciekawy problem do rozwiązania.

Heatmapa – zainicjowana przez Ciebie funkcjonalność w ostatniej wersji produktu ujrzała światło dzienne. Jakie to uczucie?

To niesamowite przeżycie zobaczyć, jak mój prosty pomysł wyewoluował do w pełni okrzesanej funkcjonalności, z której będą korzystać klienci. Wpadłem na pomysł heatmapy w naszym produkcie zmotywowany prośbami użytkowników. Pierwszy prototyp zbudowałem w jakieś 6 godzin. Po jego prezentacji na wewnętrznym spotkaniu dowiedziałem się, że podobna, bardziej rozbudowana koncepcja była już rozważana przez inny team. Mowa o wielofunkcyjnym Site Inspectorze, który wspierałby właściciela strony w różnych działaniach, nie tylko poprzez prezentowanie informacje o ruchu. Mój mechanizm budowania heatmapy okazał się jedną z pierwszych cegiełek praktycznie realizujących założenia tej koncepcji. Bardzo się z tego cieszę.

Na razie nowa funkcjonalność nieśmiało wygląda ze swojego repo na githubie. Zaczynamy limitowany roll-out dla grupy chętnych klientów. Czekam na pierwsze opinie i wrażenia. Czy heatmapa dostarcza użytecznych informacji? Czy dobrze się z niej korzysta? Co można w niej jeszcze poprawić? Już mamy pomysły na kolejne funkcjonalności, więc przed nami sporo ciekawej pracy.

A plany na przyszłość?

Praca w teamie Solution Architektów to sporo niespodziewanych wyzwań, ale chcemy uczynić ją bardziej przewidywalną i systematyczną. Pracujemy nad katalogiem gotowych, przystępnych rozwiązań (integracji i konfiguracji produktu) do samodzielnej implementacji przez klientów. Wdrażanie gotowych rozwiązań pozwoli szybciej dopasowywać nasz produkt do wymagań użytkowników.