Ania, w październiku minęło dokładnie 3 lata odkąd dołączyłaś do Piwik PRO. Pamiętasz może, co Cię skłoniło do aplikowania na stanowisko Copywritera?
Szukałam pracy i znajomy, który pracował dla Clearcode polecił mi Piwik PRO. Powiedział, że są fajni ludzie i atmosfera.
Tak naprawdę, to najbardziej spodobała mi się czysta i przejrzysta strona internetowa Clearcode. Pomyślałam, że dla takiej firmy warto pisać i tworzyć. Wiedziałam, że będą w stanie docenić dobre pisanie.
Copywriting czy też pokrewne dziedziny jak technical writing, czy microcopy writing bywają jeszcze niedoceniane w wielu firmach. Wszyscy już wiedzą, że trzeba tworzyć teksty online, ale nie wszyscy jeszcze są gotowi inwestować czas i pieniądze w dobre pisanie.
Przychodząc do Piwik PRO, wiedziałam, że chcę tworzyć teksty przejrzyste i przyjemne w odbiorze. Wiedziałam też, że jeśli mam poświęcać swój czas dla kogoś, to tylko jeśli będziemy tworzyć coś wysokiej jakości. Nie interesowało mnie pisanie czegokolwiek byle jak.
Jak wyglądały Twoje początki w firmie – czym się zajmowałaś i jakie były Twoje obowiązki?
Zajęłam się help center: ułożeniem treści, stworzeniem style guide’a do artykułów, poprawkami artykułów i pisaniem nowych artykułów. Przy okazji też ruszyłam zmianę wyglądu strony help center, aby była bardziej przejrzysta i łatwiej można było z niej korzystać.
Dodatkowo, napisałam też pierwszy guide: Analytics for beginners. Potrzebowaliśmy jakiś dobry przewodnik dla ludzi, którzy zaczynają bawić się analityką internetową i Piwik PRO.
Czy coś się zmieniło od tamtego czasu – czym zajmujesz się obecnie w Piwik PRO?
Z czasem zainteresowały mnie dodatkowe tematy:
- Napisałam drugi guide: Analytics for advanced analysts.
- Zorganizowałam style guide pod changelog i zaczęłam pisać i publikować changelog.
- No i spodobał mi się temat microcopy (product copy). Przez jakieś dwa miesiące intensywnie uczyłam się, jak pisać teksty w produkcie – oglądałam prezentacje microcopy writerów, przeglądałam ich portfolio, aby zobaczyć efekty pracy z microcopy, przeczytałam kilka książek, zrobiłam kurs online i przyglądałam się, jak microcopy wygląda w produktach, których lubię używać. Po tym czasie stworzyłam style guide pod microcopy i zajęłam się pisaniem microcopy dla naszego produktu.
Co najbardziej lubisz w swojej pracy – co sprawia Ci największą frajdę?
Lubię tworzyć. Lubię zmieniać teksty zagmatwane i trudne do zrozumienia w proste i przyjemne do czytania.
Mam naturalne zamiłowanie do prostoty i piękna. Okazuje się, że to umiłowanie jest doceniane przez branżę IT! Wiem, że dzięki mojej pracy, więcej osób jest w stanie zrozumieć, jak używać naszego narzędzia.
Cieszę się też, że wiele osób, z którymi współpracuję, docenia moją pracę. Czasami toczymy długie dyskusje (bywam bardzo uparta i nie chcę iść na kompromisy), ale w efekcie to, co razem robimy, jest coraz lepsze.
Co według Ciebie powinno cechować dobrego Copywritera?
Dobre pisanie to pisanie zwięzłe, przejrzyste i dobrze przekazujące to, co chcemy przekazać. Więc dobry copywriter wie, jak pracować z tekstem, by okroić go z niepotrzebnych słów, ułożyć logicznie przepływ informacji, czy też sprawić, by tekst łatwo się czytało.
Dobry copywriter jest też odporny na krytykę czy uwagi. Przy pracy z tekstami otrzymuje się dużo feedbacku. Trzeba wiedzieć, który wziąć pod uwagę, aby zmienić tekst, a który nie. Feedback może pomóc rozjaśnić jakieś miejsca w tekście, ale jeśli zmienimy tekst według uwag wszystkich, to straci on na spójności i swoim głosie.
No i dobry copywriter czerpie też radość z samego tworzenia. To jest taki nasz zasilacz.
Z jakich źródeł korzystasz, aby podnosić swoje zawodowe kompetencje? Co w tym temacie poleciłabyś młodym adeptom sztuki copywriterskiej?
Jest sporo książek dotyczące gramatyki czy stylu: Grammatically correct Anne Stilman, The Elements of Style Williama Strunka czy Writing with clarity and style Roberta A. Harrisa.
Są też książki o pisaniu, na przykład Bird by Bird: Some Instructions on Writing and Life Anne Lamott. No i książki już typowo o microcopy, information architecture.
Jest sporo style guide’ów znanych i cenionych produktów jak MailChimp czy Slack, albo na przykład świetny style guide strony brytyjskiego urzędu UK gov.
Jest kilka kursów online. Jakieś podcasty i video też można znaleźć. Uczę się też pisać od bloggerów, których lubię czytać: https://zenhabits.net, https://www.theminimalists.com.
Jakie największe wyzwania spotkały Cię w pracy i jak sobie z nimi poradziłaś?
Wyzwaniem było zrozumieć produkt, który jest mocno techniczny i do pewnego momentu był opisywany tylko językiem technicznego żargonu. Czasami bolała mnie głowa od czytania!
Cieszę się, że udało mi się, i nadal udaje, tłumaczyć ten żargon na słowa, które każdy jest w stanie zrozumieć.
Jestem dumna z wszystkiego, co powstało. Lubię patrzeć na poukładane help center, zgrabne artykuły, czy przejrzyste i przyjazne teksty w produkcie.
Jak byś rozwinęła następujące słowa/hasła: “kontekst”, “wpływ”, “znaczenie” w odniesieniu do tego, czym się zajmujesz w Piwik PRO?
Kontekst: Wiem, że jestem częścią zespołu (całej firmy), który wspólnie tworzy jeden produkt. Moje wysiłki dokładają się do całości i widzę tę całość.
Wpływ: Wiem, że mam wpływ na kształt help center, artykułów, changeloga i tekstów w produkcie. Dostaję wsparcie, kiedy potrzebuję się nauczyć nowych rzeczy. Jestem też obdarzana zaufaniem, kiedy chcę spróbować czegoś nowego czy wprowadzić zmiany.
Znaczenie: Wiem, że moja praca jest doceniana i ważna dla pozostałych osób w zespole (całej firmie).